Geplaatst op
Ieder bedrijf heeft baat bij het zo efficiënt mogelijk inrichten van de alledaagse bezigheden. Hiermee bent u niet alleen in staat om de klant zo goed mogelijk te ondersteunen, maar bespaart u tegelijkertijd waardevolle middelen. Zeker op de lange termijn zijn dit de aspecten die het verschil kunnen maken.
In dit artikel kijken wij naar de toegevoegde waarde van een CPQ-systeem, een stukje technologie dat het alledaagse werkleven voor veel bedrijven een stuk aangenamer kan maken.
Configure, Price, Quote
De afkorting CPQ omvat drie cruciale taken en processen op het gebied van verkoop:
- Configure: het samenstellen van het product, gebaseerd op de wensen en eisen van de klant.
- Price: het bepalen van de prijsstelling van het product.
- Quote: het opstellen van het aanbod.
De voordelen
CPQ-software is met name interessant voor bedrijven die sterk geïndividualiseerde producten verkopen. Het heeft helemaal toegevoegde waarde als deze producten ook vaak in verschillende kwantiteiten worden aangeschaft. Veelal wordt de software gebruikt in de discrete productiesector.
Het grootste voordeel van een CPQ-oplossing is dat het de verkopers ontlast van een altijd tijdrovende taak: de configuratie, prijsstelling en totstandkoming van een passende offerte. Deze waardevolle tijd kunnen ze vervolgens steken in daadwerkelijk contact met de klant.
Daarnaast kent CPQ-software nog een ander cruciaal voordeel. Het bespaart niet alleen middelen, maar verkleint ook de foutmarge tijdens het opstellen van een offerte. Iets dat rechtstreeks doorstraalt naar de klant. Het CPQ-systeem werkt uiteindelijk dus ook mee aan het bevorderen van de klanttevredenheid.
Gerelateerd: “Customer Relationship Management-software voor offertes”
De interactie met het CRM-systeem
Belangrijk om te vermelden is dat het CPQ-systeem doorgaans geen op zichzelf staande oplossing is, maar eerder onderdeel uitmaakt van de salesmodule in het CRM-systeem. Software voor Customer Relationship Management (CRM) brengt alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart en verbindt zo alle bedrijfsgebieden met klantcontact (sales, marketing en customer support) met elkaar.
Beide systemen, maar met name de CPQ-module, profiteert optimaal van de verbinding met het CRM-systeem. Er kan hierdoor namelijk een naadloze informatie-uitwisseling tussen de twee plaatsvinden, waardoor alle gegevens up-to-date worden gehouden. Deze is daarnaast voor iedere medewerker op elke afdeling inzichtelijk, waardoor men direct weet hoe de vlag er bij hangt. Hierdoor is men in staat om de klant niet alleen sneller, maar ook persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Een geïnformeerde medewerker is immers veel beter in staat om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
Het juiste systeem
Mocht u dus op zoek zijn naar een CRM-systeem en klinkt het interessant om dit te combineren met een CPQ-module, dan is het belangrijk dat dit in een vroeg stadium met de potentieel leverancier te bespreken. Bedrijven die al in het bezit zijn van een oplossing voor Customer Relationship Management, kunnen hun aanbieder benaderen om te achterhalen of zij een verbinding met de CPQ-module mogelijk kunnen maken.